ترجمه رسمی دانشنامه مهمترین مدرک برای ارائه به دانشگاه‌های خارجی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به شمار می‌‍‌رود. دانشجو می‌تواند پس از طی کردن مراحل لغو تعهد و تسویه حساب دانشنامه خود را از دانشگاه دریافت کند و نسبت به ترجمه رسمی آن برای دریافت ویزای تحصیلی و … از طریق یک دارالترجمه رسمی معتبر اقدام کند.

ترجمه رسمی دانشنامه

راهنمای کامل ترجمه رسمی دانشنامه

دانشنامه چیست؟

دانشجویان پس از گذراندن واحدهای مربوطه و فارغ التحصیلی می‌توانند دانشنامه خود را طی مراحل خاصی دریافت کنند. همچنین مراحل اخذ دانشنامه برای دانشجویان دانشگاه آزاد، وزارت علوم تحقیقات و وزارت بهداشت متفاوت است.

توجه داشته باشید که پس از اتمام تحصیل ابتدا یک گواهی موقت تحصیلی از دانشگاه دریافت خواهید کرد که در قسمت پایین آن غیر قابل ترجمه بودن آن ذکر شده است به همین دلیل دارالترجمه‌ها نمی‌توانند گواهی موقت تحصیلی را ترجمه رسمی کنند. دانشجویان بعد از تسویه حساب و طی کردن مراحل قانونی می‌توانند دانشنامه رسمی خود را دریافت کنند.

در واقع ترجمه دانشنامه به همراه تاییدات دادگستری و وزارت خارجه مهمترین مدرک برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی است. همچنین افرادی که قصد دریافت ویزای کاری یک کشور خارجی را دارند ممکن است به ترجمه رسمی دانشنامه نیاز پیدا کنند.

موارد مورد نیاز برای ترجمه رسمی دانشنامه

۱- ترجمه رسمی دانشنامه فارغ التحصیلان دانشگاه‌های سراسری، غیر انتفاعی، علمی کاربردی و پیام نور:

این افراد برای دریافت دانشنامه خود ابتدا باید نیاز به لغو تعهد و آزادسازی مدرک دارند و پس از آن باید دریافت تاییدیه دانشنامه از وزارت علوم به سامانه سجاد مراجعه کنند و در اخر اصل دانشنامه را برای ترجمه به دارالترجمه تحویل دهند.

۲- ترجمه رسمی دانشنامه فارغ التحصیلان زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

این افراد پس از مراجعه حضوری به وزارت بهداشت و دریافت مهر و تاییدیه وزارت بهداشت برای دانشنامه خود می‌توانند برای ترجمه رسمی دانشنامه خود به دارالترجمه رسمی مراحعه کنند.

۳- ترجمه رسمی دانشنامه فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد:

اگر دانشنامه‌ دانشگاه آزاد  دارای مهر و هولوگرام دانشگاه باشد، برای ترجمه رسمی و تاییدات دادگستری و خارجه نیازی به تاییدات سازمان مرکزی دانشگاه آزاد ندارد، اما در صورتی که دانشنامه دارای هولوگرام نباشد، این افراد باید برای اخذ تاییدیه به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد مراجعه نمایند.

ترجمه رسمی فوری دانشنامه

اگر برای دریافت ویزای تحصیلی و یا ویزای کاری به ترجمه رسمی دانشنامه خود نیاز دارید و زمان کافی در اختیار ندارید می‌توانید با اعلام درخواست ترجمه رسمی فوری به دارالترجمه مرکز ترجمه در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترجمه دانشنامه خود را دریافت کنید.

هزینه ترجمه رسمی دانشنامه

هر ساله اداره اسناد و امور مترجمان رسمی قوه قضاییه لیست جدیدی از هزینه‌های ترجمه رسمی مدارک تحصیلی را به تمامی دارالترجمه‌های رسمی ابلاغ می‌نماید و تمامی دارالترجمه‌های رسمی موظف به دریافت هزینه بر اساس این نرخنامه می‌باشند. برای اطلاع از هزینه ترجمه مدارک تحصیلی مانند هزینه ترجمه مدارک تحصیلی به انگلیسی، عربی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی و … می‌توانید با دارالترجمه مرکز ترجمه در ارتباط باشید.

سایر خدمات دارالترجمه رسمی مرکز ترجمه که با توجه به نوع مدرک، شامل هزینه ‌می‌باشند:

  • ثبت سامانه
  • مهر مترجم
  • پلمپ مدارک
  • خدمات دفتری
  • پرینت و کپی برابر اصل
  • تائیدات دادگستری
  • تائیدات امور خارجه
  • تائیدات سفارت